DE-12.1

Depoimento de Clarival do Prado Valladares

[1983]
Download

EMPTY LABEL

Code
DE-12.1
Title
Depoimento de Clarival do Prado Valladares
Summary
Origem familiar; formação escolar no Recife; morte do pai; o curso de Medicina; o grupo de pesquisa de Gilberto Freyre; Ulysses Pernambucano; Joaquim Cardoso; a influência "Gênios da Pintura"; colabora nas revistas "O Cruzeiro" e "A Cigarra"; comparação entre Portinari e Di Cavalcanti; "Anchieta"; comparação entre "Guernica" e "Tiradentes"; a imagem do martírio de Cristo no quadro "Os Retirantes"; fotografa os painéis da ONU; Segall; o sentimento religioso na arte de Portinari; a contribuição de Portinari para a história da criação estética; edita o livro "Arte e Sociedade nos Cemitérios Brasileiros"; a bolsa para os Estados Unidos; o interesse por fotografia; Carlos Moskovics; a passagem da ciência médica para a arte; cuidando de tuberculosos acaba contraindo a doença; casamento e ida para o sanatório; o convite para trabalhar para a química Bayer; a prática de redação em revistas farmacêuticas; com a II Guerra ocorre intervenção na Bayer; preso e torturado no incidente com a Bayer; a arte moderna chega a Belo Horizonte na exposição de 1945; a influência de Portinari em Percy Lau; Lula Cardoso Ayres; o grande impacto causado pela painel "Tiradentes"; Olga Portinari; Mario Pedrosa; Antonio Bento; comparação entre Portinari e Picasso.

Family background; his education in Recife; the death of his father; the Escola de Medicina; Gilberto Freyre's research group; Ulysses Pernambucano; Joaquim Cardoso; Portinari influences Burle Marx's work; Picasso; death as a recurring theme in  Portinari's large panels; the article written in the "Gênios da Pintura" collection about Portinari; Valladares works for the  "O Cruzeiro" and "A Cigarra" magazines; comparison between Portinari and Di Cavalcanti; "Anchieta"; compares the two panels: "Guernica" by Picasso and "Tiradentes" by Portinari; the martyrdom of Christ image in the painting "Northeastern Migrants"; Valladares photographs Portinari's panels at the United Nations/UN; Segall; the religious feeling in Portinari's art; Portinari's contribution to the history of esthetic creation; edits the book "Arte e Sociedade nos Cemitérios Brasileiros"; scholarship to the United States;  interest in photography; Carlos Moskovics; switching from medicine to art; contracted tuberculosis while taking care of TB patients; his marriage and admission into a sanatorium; the invitation to work for the chemical company Bayer; practicing writing skills for medical magazines; the intervention at Bayer during World War II; imprisoned and tortured during the intervention at Bayer; Modern Art arrives in Belo Horizonte with the 1945 Exhibition; Portinari's influence on Percy Lau; Lula Cardoso Ayres; the great impact caused by the panel "Tiradentes" upon him; Olga Portinari; Mário Pedrosa; Antonio Bento; Valladares compares Portinari to Picasso.

Language
portuguêsLanguage
Role
Media Type
OriginalMediaType
Preservation
GoodPreservation
Notes
Entrevistas realizadas em 3 de fevereiro e 1º de março de 1983.
Observation
Matriz: 3 fitas rolo Cópia: 3 CDs Depoimento transcrito
About Person 52
About Event 3
About Organization
Cultura PPE revistaPeriodical
O Cruzeiro PPE revistaPeriodical
A Cigarra PPE revistaPeriodical
Realidade PPE revistaPeriodical
About Document 2
Related Work 26
Subject of Document 5
Media
DE-12.docMediaObject
Audio
1455251AudioObject
1455250AudioObject
1455249AudioObject
1455248AudioObject
1455247AudioObject
1455246AudioObject
1455245AudioObject
1455244AudioObject
1455243AudioObject
1455242AudioObject
1455241AudioObject
1455240AudioObject
numberOfInterviews
2
numberOfMatrices
3
numberOfCopies
4
duration
3h 10min
transcriptedPages
1
restrictedAccess
transcript

Similar

 
APOIO
PATROCÍNIO
REALIZAÇÂO